Student Portal

Om de informatievoorziening en service naar studenten te verbeteren, is er een aantal applicaties ontwikkeld en een groot aantal applicaties geintegreerd. Voornamelijk de Student Portal speelt hierin een centrale rol.

Eén centrale ingang

Voor de ontwikkeling van de Student Portal, benaderden studenten vele verschillende systemen op individuele basis. Een greep uit alle verschillende applicaties:

Su systemen
  • Teletop voor lopende vakken
  • Webmail voor e-mail
  • Tentamencijfers (TOST)
  • Aanmelden voor tentamens (TAST)
  • Onderwijsmededelingen (VIST)
  • Afstudeercolloquia (VIST)
  • Artikelen universiteitskrant (UT nieuws)
  • Student Union nieuws
  • Verenigingsnieuws
  • Universiteitsnieuws
  • Campus informatie gids (Vademecum)
  • Diverse websites van diensten

Single Sign On

Monito heeft via de Student Portal veel van deze applicaties via 'Single Sign On' beschikbaar gemaakt. Hierdoor hoefden studenten nog maar een keer in te loggen en konden de vanaf de portal snel naar onder andere lopende vakken, het laatste nieuws, e-mail, webFTP.

Personalisatie

Ook kunnen studenten na inloggen hun beginpagina personaliseren. Bovendien worden in eerste instantie alleen onderwijsmededelingen, afstudeercolloquia en studie contact informatie getoond voor de opleiding(en) waarvoor de betreffende student staat ingeschreven.

Gerelateerde publucaties en presentaties

De (ontwikkeling van) portal is op een aantal plaatsen gepresenteerd.

2002: Workshop Portals in het hoger onderwijs

In een workshop georganiseerd door de Universiteit Twente heeft Monito een presentatie gegeven van de door ons ontwikkelde Student Portal.
De deelnemende organisaties waren:

  • Universiteit Twente (UT)
  • Universiteit van Amsterdam (UvA)
  • Saxion Hogescholen (Saxion)
  • Rijksuniversiteit Groningen (RuG)
  • Vrije Universiteit (VU)

Indrukwekkend resultaat
De deelnemers waren onder de indruk van datgene wat er door Monito ontwikkeld was. Hiermee was de Universiteit Twente namelijk de enige instelling die een portal in de lucht had voor haar studenten en een live demonstratie kon geven.

Presentatie Student Portal workshopPresentatie Student Portal workshop (261 kB)

2003: Presentatie Student Portal bij de Vrije Universiteit

Naar aanleiding van de workshop 'Portals in het hoger onderwijs', heeft de Vrije Universiteit aan Monito gevraagd om een presentatie te komen geven over de ontwikkeling van de Student Portal.

Een tweetal conclusies naar aanleiding van deze sessie:

  • Een studentenportal, zoals de Universiteit Twente bewezen heeft, heeft een grote kans van slagen als studenten een grote rol spelen in de ontwikkeling ervan.

  • Het betrekken van studenten bij de ontwikkeling van ICT voorzieningen is cruciaal voor een snelle acceptatie. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. De innovatie-server is een voorbeeld, evenals de manier waarop studenten in deze verkenningsronde betrokken worden.

U kunt de presentatie hieronder downloaden.

Presentatie Student Portal bij de Vrije UniversiteitPresentatie Student Portal bij de Vrije Universiteit (206 kB)

2004: Presentatie Student Portal voor Russische delegatie

In het kader van een samenwerkingsproject met een russische universiteit, heeft Monito namens de Universiteit Twente een (technische) presentatie gegeven over de Student Portal.

U kunt de betreffende presentatie hieronder downloaden:

Presentatie Russische delegatiePresentatie Russische delegatie (143 kB)

2006: Presentatie seminar personalisatie van elektronische dienstverlening

Een betere dienstverlening naar klanten en burgers is een blijvend belangrijk thema. Steeds meer ontwikkelingen vinden plaats rondom persoonlijke dienstverlening via het Internet, zowel bij de overheid als bij bedrijven. Naast praktijkervaringen van koplopers komt er ook steeds meer informatie beschikbaar uit onderzoek.

Dit was voor ICTU, de Universiteit Twente en het Telematica Instituut reden om het initiatief te nemen voor een kleinschalig, besloten seminar, waar aan de hand van concrete cases ervaringen gedeeld kunnen worden.

Case presentaties
Het programma draaide om een drietal korte presentaties van een case: praktijkervaringen van een gemeente (Den Haag), de Student Portal van de Universiteit Twente ontwikkeld door Monito, en een bank/verzekeraar. De cases gaan in op:

  • dit willen we bereiken met onze personaliseringsinspanningen;
  • dit doen we nu al in de praktijk;
  • zo ziet de gebruiker de personalisering in de praktijk terug op haar scherm;
  • dit weten we over de effecten aan de kant van de organisatie (bijvoorbeeld kostenbesparing, vermindering baliecontacten, groter beroep op helpdesk, etc.);
  • dit weten we over de effecten/waardering aan de kant van de gebruikers.

Case presentatie Monito
Hieronder kunt u de door Monito gehouden presentatie downloaden.

Personalisatie van elektronische dienstverleningPersonalisatie van elektronische dienstverlening (45,4 kB)

Ga naar het totaaloverzicht van alle 32 innovaties.

Monito BV - Postbus 715 - 7500 AS Enschede - 053-431 05 91 - info@monito.nl - www.monito.nl