Om de informatievoorziening en service naar studenten te verbeteren, is er een aantal applicaties ontwikkeld en een groot aantal applicaties geintegreerd. Voornamelijk de Student Portal speelt hierin een centrale rol.
Voor de ontwikkeling van de Student Portal, benaderden studenten vele verschillende systemen op individuele basis. Een greep uit alle verschillende applicaties:
Monito heeft via de Student Portal veel van deze applicaties via 'Single Sign On' beschikbaar gemaakt. Hierdoor hoefden studenten nog maar een keer in te loggen en konden de vanaf de portal snel naar onder andere lopende vakken, het laatste nieuws, e-mail, webFTP.
Ook kunnen studenten na inloggen hun beginpagina personaliseren. Bovendien worden in eerste instantie alleen onderwijsmededelingen, afstudeercolloquia en studie contact informatie getoond voor de opleiding(en) waarvoor de betreffende student staat ingeschreven.
De (ontwikkeling van) portal is op een aantal plaatsen gepresenteerd.
In een workshop georganiseerd door de Universiteit Twente heeft Monito een presentatie gegeven van de door ons ontwikkelde Student Portal.
De deelnemende organisaties waren:
Indrukwekkend resultaat
De deelnemers waren onder de indruk van datgene wat er door Monito ontwikkeld was. Hiermee was de Universiteit Twente namelijk de enige instelling die een portal in de lucht had voor haar studenten en een live demonstratie kon geven.
Presentatie Student Portal workshop (261 kB)
Naar aanleiding van de workshop 'Portals in het hoger onderwijs', heeft de Vrije Universiteit aan Monito gevraagd om een presentatie te komen geven over de ontwikkeling van de Student Portal.
Een tweetal conclusies naar aanleiding van deze sessie:
U kunt de presentatie hieronder downloaden.
Presentatie Student Portal bij de Vrije Universiteit (206 kB)
In het kader van een samenwerkingsproject met een russische universiteit, heeft Monito namens de Universiteit Twente een (technische) presentatie gegeven over de Student Portal.
U kunt de betreffende presentatie hieronder downloaden:
Presentatie Russische delegatie (143 kB)
Een betere dienstverlening naar klanten en burgers is een blijvend belangrijk thema. Steeds meer ontwikkelingen vinden plaats rondom persoonlijke dienstverlening via het Internet, zowel bij de overheid als bij bedrijven. Naast praktijkervaringen van koplopers komt er ook steeds meer informatie beschikbaar uit onderzoek.
Dit was voor ICTU, de Universiteit Twente en het Telematica Instituut reden om het initiatief te nemen voor een kleinschalig, besloten seminar, waar aan de hand van concrete cases ervaringen gedeeld kunnen worden.
Case presentaties
Het programma draaide om een drietal korte presentaties van een case: praktijkervaringen van een gemeente (Den Haag), de Student Portal van de Universiteit Twente ontwikkeld door Monito, en een bank/verzekeraar. De cases gaan in op:
Case presentatie Monito
Hieronder kunt u de door Monito gehouden presentatie downloaden.